Van een stage komt een stage
Het onderzoeken van de klantreis van MCR Machinery is de afstudeeropdracht geworden van hbo-student Ondernemerschap en Retail Management Joël van den Berg. MCR Machinery zoekt naar aanleiding hiervan een mbo-student Marketing die zijn onderzoeksresultaten handen en voeten kan geven in de vorm van een plan van aanpak. Samen met Joël vertellen we je graag eerst meer over het onderzoek. De klantreis, ook wel customer journey genoemd, is een marketingterm voor de ‘reis’ die een potentiële klant aflegt bij het kopen van een product of dienst. Joël legt uit: ‘Het is een proces dat bestaat uit diverse fasen: bewustwording, overweging, aankoop, service en loyaliteit. De centrale onderzoeksvraag in mijn scriptie is geworden: ‘Welke factoren in de klantreis van MCR Machinery spelen een rol in het aantrekken van prospects en de retentie van klanten?’ Oftewel, ik ben gaan onderzoeken wat MCR al goed doet en wat het bedrijf kan verbeteren om nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten vast te houden.’
De kracht van papieren vakbladen
Met gesprekken binnen MCR en met semigestructureerde diepte-interviews met potentiële klanten heeft Joël antwoorden gevonden op zijn onderzoeksvraag. ‘Uit het onderzoek kwam naar voren dat bedrijven zich voor nieuwe machines oriënteren via vakbeurzen, vakbladen en internet. Ik was eigenlijk verbaasd hoeveel bedrijven nog gebruikmaken van papieren vakbladen. Ik had verwacht dat de oriëntatiefase zich vooral via beurzen en online zou afspelen. MCR Machinery zou zich nog iets meer kunnen presenteren in de vakbladen en op beurzen. Uit het onderzoek bleek verder dat prospects niet alleen wachten tot een leverancier contact opneemt, maar zelf ook actief contact zoeken. Ze doen dit telefonisch, online, door demo’s te bekijken en offertes aan te vragen. Om tot kopen over te gaan, spelen service en de algehele ervaring een belangrijke rol. De koop wordt het liefst face-to-face gesloten.’
Focus op droogteproblematiek en voedselverspilling
Na de aankoop willen de geïnterviewden graag contact houden met hun leverancier. Om opnieuw tot aankoop over te gaan, blijken service en de algehele ervaring opnieuw doorslaggevend. Joël vertelt: ‘MCR Machinery scoort hier goed, want er zijn regelmatig contactmomenten en de persoonlijke aandacht ervaren klanten als prettig. De strategie van MCR is erop gericht om in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Deze ontwikkelingen zijn momenteel de droogteproblematiek / waterbesparing, voedselverspilling en voedselveiligheid.’ Joël heeft voor zijn scriptie een 8,5 gekregen van Hanzehogeschool Groningen en voor het verdedigen van zijn eindverslag zelfs een 9. We zijn blij met de hoge kwaliteit van het onderzoek en gaan daarom graag verder met de resultaten.
Vacature Stagiair Marketing
Om concreet aan de slag te gaan met de onderzoeksresultaten zoekt MCR Machinery een mbo-stagiair Marketing die hiervoor een opzet kan maken. Na het lezen van de scriptie ga je kijken hoe MCR Machinery de verbeterpunten kan uitvoeren. Jij maakt hiervoor een plan van aanpak waar MCR mee verder kan. Ben jij mbo-student Marketing en lijkt het je leuk om na te denken over deze aanpak, dan komen we graag met je in contact. Je stage start bij voorkeur in september 2023.